Zoekmachine optimalisatie: zelf doen of uitbesteden?

Tegenwoordig is zoekmachine optimalisatie (SEO) een essentieel onderdeel bij het opbouwen van een website. Artikelen op de website moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden en ook de structuur en technische opbouw van een website moeten goed in elkaar zitten. Zo niet, dan loopt Google je gewoon voorbij. En dat kun je je tegenwoordig niet meer veroorloven. Het is van groot belang om gevonden te worden in zoekmachines. Bedrijven of personen die niet gevonden worden op het internet, lopen ongetwijfeld inkomsten mis.

Waarschijnlijk heeft u dit zelf ook al begrepen, alleen twijfelt u misschien nog of u zoekmachine optimalisatie moet uitbesteden aan een professional of dat u het beter zelf kunt doen. Wij zullen hieronder de voor- en nadelen van beide keuzes bespreken.

De voor- en nadelen van het zelf doen

Zelf de zoekmachinemarketing regelen is mogelijk, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Er gaat namelijk veel tijd in zitten en er is natuurlijk een leercurve: u zult aan de slag moeten met studeren. Desalniettemin zult u minder geld kwijt zijn wanneer u het zelf doet. Het inhuren van een professionele SEO-specialist kost namelijk meer.

Het zelf doen kan voordelig zijn voor zelfstandigen die graag de touwtjes in eigen handen willen hebben. Het bijhouden van uw website kan echter een tijdrovend klusje zijn, waardoor u wellicht minder tijd vrij kunt maken voor de essentie van uw bedrijf. Andere aspecten binnen uw bedrijf kunnen daar onder lijden. U kunt echter wel een goede vaardigheid toevoegen aan uw CV, want SEO is hot en tegenwoordig een veelgevraagde skill.

Zoekmachine Optimalisatie Overzicht
De voor- en nadelen van het uitbesteden

Het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie is ook een optie (Bijvoorbeeld bij http://seogeek.nl/linkbuilding/). Zo hoeft u zelf niets te leren en bent u er ook niet zoveel tijd aan kwijt. Tijd die u goed kunt gebruiken voor andere belangrijke zaken binnen uw bedrijf. Het uitbesteden van SEO kan een optie zijn voor grotere bedrijven die zelf nog geen SEO expert in de gelederen hebben. U kunt dan op zoek gaan naar een individu of een bedrijf dat zich richt op het optimaliseren van websites. Het is echter wel belangrijk te kijken naar de resultaten van dat bedrijf, aangezien de resultaten bij SEO nog belangrijker zijn dan normaal. Vaak betaalt u een maandelijks bedrag aan een bedrijf. Het bedrijf zorgt er dan voor dat teksten geoptimaliseerd worden. Daarnaast wordt gekeken op welke andere manieren de website verbeterd kan worden.

Al met al zijn er verschillende aspecten die u moet overwegen bij de beslissing om de zoekmachinemarketing zelf te doen of uit te besteden.

LauraZoekmachine optimalisatie: zelf doen of uitbesteden?